Flexible Learning EXperience

Om onze leerlingen van de eerste graad maximaal tot ontwikkeling te brengen, stappen onze leerlingen van de eerste graad over naar flexibele leertrajecten onder de noemer Flexible Learning EXperience (FLEX) waarbij ten volle wordt ingezet op zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Op maandag krijgen de leerlingen een weekplanning. Hierin staan de opdrachten die tijdens de week afgewerkt moeten worden. De leerling neemt het leerproces dus zelf in handen en kan zelf bepalen wanneer een opdracht uitgevoerd wordt. De leerkrachten treden hier op als een ondersteunend team en zijn dus met meerdere leerkrachten aanwezig (co-teaching).

De leerlingen krijgen korte instructiemomenten. Daarna maken ze oefeningen op hun eigen tempo. Willen ze een volgende reeks oefeningen beginnen, dan vragen ze opnieuw instructie indien nodig. De manier van lesgeven is dus fundamenteel anders. Ook de manier van voorbereiden is nieuw voor de leerkracht.

Op het einde van de week is het de bedoeling dat elke leerling zijn doelstellingen heeft bereikt. Wie zijn basisdoelstellingen heeft bereikt, krijgt uitbreiding. Wie trager werkt, heeft nooit het gevoel dat hij achterloopt. Zo verminder je de kans dat leerlingen uitvallen. Klaslokalen worden aangepast aan deze nieuwe manier van werken door het voorzien van een instructieruimte, een ICThoek, werkeilanden en een leeshoek.

Stap met ons mee in het onderwijs van de toekomst!

 

Volg ons

Onze Facebookpagina